Pomoc publiczna w rolnictwie w 2007 roku |
![]() |
![]() |
![]() |
22.02.2007. | |
Realizacja polityki rolnej w Polsce oznacza szybko rosnące wsparcie ze środków publicznych, głównie z budżetu unijnego, przy zachowaniu elementów wsparcia krajowego. Jest to związane z uzyskiwaniem przez rolników pełnych praw do dopłat bezpośrednich, powiększaniem funduszy na rozwój obszarów wiejskich, rozszerzaniem niektórych dopłat krajowych, przy stosowaniu dyscypliny pomocy krajowej. Analiza budżetu na rolnictwo w 2007 r. jednoznacznie wskazuje, że główne kierunki zasilania rolnictwa związane są z płatnościami na rzecz producentów rolnych w ramach Wspólnej Polityki Rolnej (finansowanej z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji) oraz realizacją programów rozwoju obszarów wiejskich (współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich). Te kierunki wsparcia są finansowane ze środków budżetu unijnego i niezbędnego współfinansowania krajowego. Niezależnie od tego wsparcia na podstawie obowiązujących regulacji unijnych państwa członkowskie mogą ze środków krajowych finansować programy niezbędne do prawidłowego rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich, pod warunkiem zagwarantowania, że realizacja programów nie zakłóci zasad konkurencji na rynku wspólnotowym i uzyskania aprobaty Komisji Europejskiej lub nie wykracza poza pomoc de minimis.
Ze względu na upływ z dniem 1 maja 2007 r. okresu przejściowego na stosowanie istniejących form pomocy państwa, tzn. form wsparcia rolnictwa, udzielanych na zasadach obowiązujących w dniu akcesji, od tego dnia będą zmodyfikowane warunki udzielania dotacji i dopłat z krajowych środków publicznych w celu ich dostosowania do Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy pństwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (2006/C 319/01).
Prace w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi nad nowelizacją obu ww. rozporządzeń są na ukończeniu. Do czasu nowelizacji tych rozporządzeń dotacje do postępu biologicznego i dopłaty do oprocentowania kredytów inwestycyjnych i klęskowych udzielane będą na dotychczasowych zasadach.
W budżecie 2007 r. w częściach, których dysponentem jest Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, na poszczególne formy pomocy krajowej zaplanowano następujące wydatki: Jest to pomoc wyższa niż była świadczona w 2006 r., zwłaszcza na dopłaty do ubezpieczenia upraw rolnych i zwierząt gospodarskich. Powyższe zestawienie nie obejmuje istotnej dla rolnictwa pomocy realizowanej przez jednostki samorządu terytorialnego, które udzielają ulg i zwolnień w podatku rolnym, podatku leśnym oraz w podatku od nieruchomości oraz pomocy udzielanej przez inne instytucje publiczne, np. Agencję Nieruchomości Rolnych, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska, Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska, Dyrekcję Generalną Lasów Państwowych. Zasady udzielania pomocy finansowej producentom rolnym przez te instytucje muszą być od 1 maja br. również dostosowane do Wytycznych Wspólnoty w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnym i leśnym na lata 2007-2013 (2006/C 319/01) lub - w przypadku udzielania pomocy wyłącznie dla małych i średnich gospodarstw rolnych - do przepisów rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 70/2001. |
« poprzedni artykuł | następny artykuł » |
---|